Violences à l’école et EPS : de l’ambiguïté des relations à un particularisme éducatif

Résumé

Si l’EPS, comme toutes les disciplines scolaires en France, est confrontée au problème des violences, elles semblent moins flagrantes et moins prégnantes que dans les autres disciplines. Les raisons sont multiples : intérêt différencié des élèves pour cette discipline particulière, synergie entre enseignants d’EPS et élèves, discipline qui intègre «l’apprentissage du contrôle des pulsions» tout en offrant un «espace toléré de débridement des émotions», mais également formation des enseignants d’EPS qui privilégie, au même titre que les savoirs à transmettre, la relation pédagogique et la gestion des affects.

Abstract

Dominique Bodin, Catherine Blaya, Luc Robène, Stephane Héas If physical and sport training (EPS) like the whole of school disciplines in France is confronted withn the issue of violence whatever the form it takes (inci vility, symbolical violence, bullying, physical violence…) and whatever the structural channels and links this violence follows (pupils/ pupils, boys/ girls, teachers/ pupils, pupils/ system) it appears to the teachers’ unanimous view that violence is less obvious and less pregnant than in other disciplines. The reasons are multiple : differentiated interest of the pupils for this particular discipline, synergy between EPS teachers and
pupils ; a discipline which integrates at the same time the training of the control of impulses” and allows •a space of tolerated unbridled emotions”, and a training as well of EPS teachers that favours the transmission of knowledge, the educational relationship and the control of the affect.

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Informations complémentaires

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Agora/Débats jeunesse

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pages

44-59

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B en STAPS, CL liste AERES Sociologie CNU

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